6 February 2012

Kepentingan Cahaya


Cahaya sangat penting dalam kehidupan manusia. Manusia  sukar untuk melakukan apa-apa pekerjaan di atas muka bumi Allah ini sekiranya tidak ada secebis cahaya yang muncul dalam kehidupan seharian kita. Allah Maha Berkuasa dan Bijaksana menjadikan alam ciptaanNya dengan dua tanda, iaitu kejadian siang dan malam di mana Allah jadikan malam dalam keadaan gelap gelita untuk manusia beristirehat manakala siang pula dijadikan terang benderang untuk manusia mencari rezeki. SUBHANALLAH. Dua tanda ini jelas menunjukkan kekuasaan Allah, Tuhan Pencipta sekalian alam tetapi sangat sedikit manusia yang bersyukur dengan nikmatNya.

[Surah Al-Mukmin, 40 : ayat 61]
61.  Allah-lah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu beristirehat padanya; dan menjadikan siang terang benderang. Sesungguhnya Allah benar-benar mempunyai kurnia yang dilimpahkan atas manusia, akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.

[Surah Al-Israa’, 17 : ayat 12]
12.  Dan kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda, lalu kami hapuskan tanda malam dan kami jadikan tanda siang itu terang, agar kamu mencari kurnia dari Tuhanmu, dan supaya kamu mengetahui bilangan tahun-tahun dan perhitungan. Dan segala sesuatu Telah kami terangkan dengan jelas.

[Surah Yunus, 10 : ayat 67]
67.  Dialah yang menjadikan malam bagi kamu supaya kamu beristirehat padanya dan (menjadikan) siang terang benderang (supaya kamu mencari kurnia Allah). Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang mendengar[699].
[699]  Maksudnya: Rasul dan orang-orang yang beriman.
 

No comments: